Jaké hry bychom měli s dětmi hrát?
V současnosti snad nikdo nepochybuje o tom, že hraní je pro děti jedním z nejdůležitějších způsobů, jak se připravit na dospělý život. A to už od útlého věku. Není tedy divu, že pokud chceme podpořit zdárný vývoj našeho potomka, měli bychom si s ním hodně hrát.
To zní samozřejmě jednoduše, dokud si neuvědomíme, že zdaleka ne všechny hry jsou stejné. Pak najednou začneme přemýšlet, jaká by byla nejlepší vzhledem k věku a schopnostem našeho dítěte. Jak tedy dobře vybrat?
V první řadě samozřejmě záleží na věku. Čím menší dítě je, tím by hra měla být jednodušší a kratší. Je totiž potřeba mít na paměti, že malé dítě ještě nedokáže udržet pozornost a soustředit se na jednu věc delší dobu. Pokud tedy chceme, aby hra byla úspěšná, tedy aby si z ní náš syn či dcera co nejvíce odnesli, měla by mít také přiměřenou délku trvání.
Dále je také otázkou, které dovednosti chceme zrovna procvičovat. Hry s míčem jsou například dobré na trénink koordinace oka a ruky – a to začíná již tím, když si s malým děťátkem mezi sebou kutálíte balonek. Naproti tomu logické hry (u malých dětí například dávání předmětů do otvorů správných tvarů) zase bystří mozek. Nejlepší je samozřejmě kombinace obou, kdy chvíli hrajete jeden typ a pak přejdete do dalšího.
Samostatnou kapitolou jsou pak u starších dětí videohry. Ty často pomáhají v učení cizího jazyka, neboť jsou mnohdy v angličtině. I ony pak, v závislosti na žánru, rozvíjí logické myšlení či reflexy. Rozhodně je tedy nelze jen tak zatracovat.
Co je však v současné době velmi podceňováno, ke škodě dětí, je hraní s vrstevníky. Zde si totiž nejen rozvíjí mozek či tělo, ale učí se také sociálním dovednostem a tomu, jak jednat se sobě rovným člověkem, jak navázat kontakt s někým cizím a další věci, které se jim v životě budou velice hodit.
Vyvážené hraní by tedy mělo zahrnovat veškeré tyto aspekty, avšak, a to hlavně a především, by mělo být zábavou skutečně pro všechny zúčastněné. Jen tak bude tento způsob učení skutečně efektivní.